Pagina's

donderdag 19 september 2013

start-to-textielverf

Wil je ook graag eens aan de slag met textielverf maar weet je niet goed hoe eraan te beginnen of wat te bestempelen, dan is dit een ideaal start-to-textielverf projectje.

Wat heb je nodig?
- textielverf: te koop bij o.a. AVA, de Banier, schilderspeciaalzaken enz.
- een sponzen borsteltje
- stempels: deze letters vond ik onlangs bij Hema of maak zelf een stempel met wat foam en een houten blokje, zie hier voor wat instructies. Ondertussen ondervond ik dat de stempels met foam het beter doen op textiel dan bijvoorbeeld de stempels uit gom, de foam neemt de verf beter op waardoor de print voller is. Enig nadeel aan foam is dat je per kleur een nieuwe stempel nodig hebt, de verf blijft namelijk altijd een beetje achter in de foam. Maar ze zijn zo snel gemaakt, Lou zijn blokkendoos werd al voor de helft geplunderd :)
- een stoffen tas, deze vond ik bij AVA voor anderhalve euro
- een stuk karton, de breedte van de tas

Steek het karton in de tas zodat de verf niet doordringt naar de andere kant. Let op dat dit karton mooi effen is. Het sponzen borsteltje kan dienst doen als stempelkussentje voor de letters. Een druppeltje volstaat. Let er steeds op dat er geen verf komt aan de hoekjes van de stempels maar enkel op het lettertje of figuurtje, anders krijg je rond de print vlekken, en die krijg je helaas niet meer weg.

Voor de druppelstempel doe ik wat textielverf op een klein bordje en breng deze aan met het sponzen penseeltje op de foam. Druk goed aan op de stof. Laat alles goed drogen (bij sommige merken wordt er aangeraden om 24 uur te laten drogen). Fixeer dan zoals aangegeven, dit kan opnieuw variëren van merk tot merk, van 3 tot 5 minuten strijken op de hoogste stand. Maar vaak doe ik het 10 minuten, kwestie van zeker te zijn :)

Et voilà, je eerste textiel-verf-creatie is klaar. Je zal merken dat het veel eenvoudiger is dan verwacht. En eenmaal je vertrouwd bent met het stempelen zijn de mogelijkheden oneindig! Denk maar aan kussens, rompertjes, keukenhanddoeken, sjaals enz!







16 opmerkingen:

wannesraps zei

hoi Juliette,
dat staat mij ons op de planning met een heleboel kindjes op de verkeersvrije straat op 29 spetember. De zakken, mini-vlaggenlijntjes en t-shirten liggen klaar en ook sponsjes die we in stukken gaan snijden om de sponsen borstel te vervangen...
Ik ben benieuwd... ik ga het zelf nog wel eens uittesten dit weekend, want we willen aardappelstempels gebruiken....

Unknown zei

Zo doe ik het ook.
Toffe zakjes!

Juffra Toertjes zei

Zo tof!

Neel zei

bedankt voor de mooie uitleg

Anoniem zei

OMG! Idd mooie uitleg, maar ik ben er zeker van dat je het 1000 keer beter doet als ik :-) X

eva maria zei

Merci voor de uitleg, nog nooit geprobeerd maar altijd jaloers op die mooie zelfbedrukte stoffen... Dankjewel!

JoChapeau zei

Pinnen !

Liesellove zei

Inderdaad, pinnen :)

Ta.Ta. Unconventional Design For Kids zei

i love it! wow looks so easy!!

Tiene zei

Moet ik ook eens doen, heb nog een hoop tasjs liggen, bestelde er ooit 100 stuks voor te flocken en borduren, nu dus ne keer stempelen

.tonBouton. zei

Mooitje!
Ik gebruik zo dik schuimrubber om mee te knutselen, en dat kan je perfect afwassen. Het knipt ook geweldig goed. Ik teken er eerst met potlood de vorm op, en dat drukt dan al een beetje in. Super handig voor een slechte knipper als ikzelf.

Karlijn zei

Wat leuk om dit te zien. Ik ben nu een tijdje bezig met textielverf en ik ben er aan verslaafd! Ik maak de stempels zelf van gum en heb er net vandaag iets over op mijn blog gezet. Maar die van jouw zien er zo gaaf uit!

Emilie zei

alweer eentje om te onthouden (en zelf te proberen)! thx!

pumps & luiers zei

scoon scoon weeral een scoon ;)

Mama Pruts zei

Mooi, zo'n eigen zakje! x

Pienkel zei

Leuk! Ben al groot fan van textielverf, maar heb er nog niet mee gestempeld. Ga het zeker uitproberen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...