Pagina's

maandag 6 december 2010

Vlaggenlint


Een vlaggenlintje, hét project voor de startende naaister! Ideaal om met biais te leren werken -want geen vervelende bochtjes- plus je kan er al je leuke restjes stof in kwijt en het resultaat is sowieso mooi! Om in de kerstsfeer te blijven koos ik 3 verschillende rode stofjes (nijlpaardjes van Ikea, sterretjes van Verkempinck, en bolletjes van Koekepeertje), maar je kan evengoed verschillende retro-stofjes combineren, of letters uitknippen voor op elk vlaggetje, goh ideeën genoeg!


Korte handleiding:
1. Teken een driehoek uit op karton + 5 mm extra voor de zoom. 
2. Bereken hoeveel vlaggetjes je nodig hebt voor het aantal meter biais dat je wil gebruiken. Ik had vlaggetjes van 15 cm voor 3m biais en liet aan weerszijden ongeveer 30 cm lint over.
3. Teken met behulp van je kartonnen driehoekje het nodige aantal vlaggetjes over en knip ze uit.
4. Speld de verschillende stoffen driehoekjes met de mooie kanten naar elkaar toe. 
5. Naai dicht langs de 2 langste zijden en draai binnenste buiten.
6. Knip eventueel overschotjes stof af en strijk mooi plat.
7. Naai nu de platgestreken vlaggetjes aan de biais lint. Mme Zsa-zsa heeft hiervoor een heel duidelijke handleiding geschreven, zie hier.
8. Klaar om op te hangen!


2 opmerkingen:

Happy(sewing bee) zei

Verkempinck...ik kan daar uren rondsnuisteren...sommige stoffen zijn zo ouderwets dat het weer mooi is...en die man aan de kassa zegt altijd hetzelfde..."Voila, je ku gie were werken vanachternoene "
Hahahaaa!!!En dat gepruts met die blaadjes met je prijs op, soms plakt hij er twee aan elkaar...ik vind het hilarisch gewoon!!!

Juliette zei

Klinkt allemaal héél herkenbaar :) Inderdaad keuze genoeg daar, ik probeer altijd een lijstje te maken met wat ik nodig heb om te vermijden dat ik met vanalles thuis kom waarmee ik uiteindelijk toch niets maak. En ik kan me ook helemaal laten gaan in hun boeken met lintjes!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...